"Χαμένος παράδεισος" του Milton Giles

O Χαμένος Παράδεισος είναι μια δυνατή ιστορία καταστροφής, ηρωισμού και επιβίω­σης, ειπωμένη με τον ξεχωριστό λόγο που κατέστησε τον Τζάιλς Μίλτον επιτυχημένο δημοσιογράφο και συγγραφέα. Ξετυλίγεται μέσα από τις αναμνήσεις επιζώντων, πολλοί απ’ τους οποίους μιλάνε για πρώτη φορά δημόσια, και τις μαρτυρίες εκείνων που βρέθηκαν στη δίνη μιας από τις μεγαλύτερες καταστροφές της σύγχρονης ιστορίας.
Στις 9 Σεπτεμβρίου 1922, το τουρκικό ιππικό μπήκε στη Σμύρνη, την πιο πλούσια και κοσμοπολίτικη πόλη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Στην πόλη υπήρχε διάχυτος ο φόβος ότι ο νικηφόρος πια τουρκικός στρατός θα ξεσπούσε με παράφορο μένος στους κατοίκους της Σμύρνης.
Η πραγματικότητα όμως διέψευσε και την πιο δυσοίωνη πρόβλεψη. Αυτό που συνέβη τις επόμενες δύο εβδομάδες έχει καταγραφεί ως ένα απ’ τα πιο φρικτά δράματα στην ιστορία του εικοστού αιώνα, το δράμα του ξεριζωμού χιλιάδων προσφύγων, των οποίων το αίμα κυλάει στις φλέβες πολλών σύγχρονων ελληνικών οικογενειών. Σχεδόν δύο εκατομμύρια άνθρωποι έπεσαν θύματα μιας τρομακτικής, σε βιαιότητα και έκταση, καταστροφής.

"Η “σιδηρά” δεκαετία: Οι εθνικοί πόλεμοι της Ελλάδας (1912-1922)" του Σπυρίδωνος Γ. Πλουμίδη

«Η μάχη του Σαρανταπόρου ήτον μία από τας μάχας που θα ομιλήση η Ιστορία» έγραφε ο Λεωνίδας Παρασκευόπουλος, ο αρχηγός πυροβολικού της Στρατιάς Θεσσαλίας, στη γυναίκα του το 1912.
Η Ελλάδα πράγματι ξεκίνησε την πολεμική της εξόρμηση στις αρχές του 20ού αιώνα με «σιδηρά» ορμή και ακαταμάχητο επιθετικό πνεύμα. Οι εκστρατείες του 1912-13 αποτέλεσαν την κορύφωση των πόθων και των προσπαθειών ενός ολόκληρου αιώνα. Αναμφισβήτητα, το τελικό αποτέλεσμα των πολεμικών αγώνων της δεκαετίας 1912-1922 δεν ικανοποίησε τους Έλληνες.
Η εκατονταετηρίδα από τη Μικρασιατική Καταστροφή αποτελεί αφορμή για αναστοχασμό και νέα «επίσκεψη» των σημαντικών αυτών γεγονότων. Όπως διαπίστωσε εύστοχα το 1934 ο Αριστοκλής Αιγίδης, ένας Μικρασιάτης στην καταγωγή δημοσιολόγος, το 1922 σήμανε τη λήξη ενός (διακεκομμένου) «εκατονταετούς πολέμου» μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, ο οποίος ξεκίνησε το 1821. Ωστόσο, ιδωμένο μέσα σε ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο, το μέγεθος της Μικρασιατικής Καταστροφής μετριάζεται. Κι αυτό διότι η Ελλάδα, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, επιτέλεσε ένα τεράστιο ποιοτικό άλμα, και από απαξιωμένη δύναμη (1897) έφτασε να γίνει προσωρινά υπολογίσιμος γεωπολιτικός παράγοντας στην Εγγύς Ανατολή (1920).
Η ανάλυση των εξελίξεων αυτής της εμπόλεμης δεκαετίας βασίζεται κυρίως στα σχόλια των Times του Λονδίνου και της Revue des Deux Mondes (της γαλλικής επιθεώρησης των τεχνών, των γραμμάτων αλλά και της διεθνούς πολιτικής, που έχαιρε μεγάλης εκτίμησης και επιρροής εκείνη την εποχή στην Ευρώπη και την Αμερική). Τα απομνημονεύματα και οι αναλύσεις κορυφαίων Ελλήνων αξιωματικών (του Βίκτωρος Δούσμανη, του Λεωνίδα Παρασκευόπουλου, του Ιωάννη Μεταξά, του πρίγκιπα Ανδρέου, του Κλεάνθους Μπουλαλά κ.ά.) αποτελούν επίσης βασική πηγή για την ανά χείρας μελέτη.

"Συλλέκτες βιβλίων στην Νταράγια, Η ιστορία της μυστικής βιβλιοθήκης στη Συρία" της Delphine Minoui

Στη σκιά του πολέμου, οι φράσεις μπορούν να πάλλονται και πάλι. Τέλεια ταξινομημένες και τοποθετημένες στα ράφια, οι λέξεις στέκονται όρθιες, είναι γερές, θριαμβεύτριες, αγέρωχες, γενναίες, αξιόπιστες, γεμάτες αλήθεια. Ανοίγουν δρόμους στη σκέψη, χειμάρρους ιδεών, ιστοριών για να ξεφεύγεις.
Από το 2012 έως το 2016 η εξεγερμένη Νταράγια, προάστιο της Δαμασκού, υπέστη μια ανελέητη πολιορκία από τις δυνάμεις του Μπασάρ αλ-Άσαντ. Τέσσερα χρόνια καθόδου στην κόλαση, σημαδεμένα από βομβαρδισμούς, επιθέσεις με χημικά αέρια, στερήσεις και πείνα. Μπροστά στη βία του καθεστώτος Άσαντ, σαράντα περίπου νεαροί επαναστάτες αποφασίζουν να ελευθερώσουν χιλιάδες βιβλία θαμμένα κάτω από τα ερείπια και να τα συγκεντρώσουν σε μια βιβλιοθήκη κρυμμένη σε ένα υπόγειο.
Η αντίστασή τους μέσω των βιβλίων είναι αλληγορική: ενσαρκώνει την απόλυτη άρνηση απέναντι σε κάθε μορφή πολιτικής ή θρησκευτικής επιβολής. Ενσαρκώνει την τρίτη φωνή, μεταξύ καθεστώτος Άσαντ και Ισλαμικού Κράτους. Φωνή που ο πόλεμος απειλεί να πνίξει. Η αφήγηση, καρπός της επικοινωνίας μέσω Skype ανάμεσα στη Γαλλίδα δημοσιογράφο Μινουί και τους ανυπότακτους ακτιβιστές, είναι ένας ύμνος στην προσωπική ελευθερία και στη δύναμη της λογοτεχνίας.

"Ο θησαυρός της Σμύρνης" της Ελευθερίας Μεταξά

Σμύρνη, 9 Σεπτεμβρίου 1922. Ο νεαρός Αρίστος Κογκαλίδης αποφασίζει να εγκαταλείψει την πατρίδα του και να καταφύγει με την οικογένειά του στην Ελλάδα. Ξέρει ότι η μέρα της καταστροφής πλησιάζει και ο μοναδικός τρόπος να σωθούν είναι να ακολουθήσουν τον δρόμο της προσφυγιάς. Δεν τον φοβίζει το μέλλον, καθώς θα πάρει μαζί του όλα εκείνα που θα του επιτρέψουν να ξεκινήσει μια νέα ζωή: χρήματα, κοσμήματα αλλά και τον πολύτιμο θησαυρό του… Όμως, ο νεαρός Γαβρίλης Ραγιόγλου ανατρέπει την τελευταία στιγμή τα σχέδιά του με τον χειρότερο τρόπο…
Αθήνα, σήμερα. Όταν ο αιωνόβιος Χριστόδουλος Ραγιόγλου δολοφονείται, ο συνταξιούχος πλέον αστυνομικός Μάνος Βαρσάμης, παλιός φίλος του θύματος, και η ψυχολόγος Έλσα Γληνού αναλαμβάνουν την υπόθεση. Όσοι ήταν κοντά του μπαίνουν στο στόχαστρο του Βαρσάμη που πιστεύει πως ένας από αυτούς είναι ο δολοφόνος. Όταν, όμως, η Έλσα συνειδητοποιεί πως όλοι τους σχετίζονται με τη Σμύρνη, οι ισορροπίες ανατρέπονται και τα νέα δεδομένα οδηγούν σε ένα ακόμα έγκλημα και μια απόπειρα δολοφονίας.
Το παρελθόν μπλέκεται με το παρόν και καλά κρυμμένα μυστικά βγαίνουν στο φως. Ποιος θέλησε να σκοτώσει έναν άνθρωπο που ήδη βρισκόταν στο κατώφλι του θανάτου; Ο Μάνος και η Έλσα, στην προσπάθειά τους να ξετυλίξουν το κουβάρι αυτής της τόσο σκοτεινής υπόθεσης, καλούνται να ανατρέξουν στο 1922…
Όλα οδηγούν στη Σμύρνη… ή ξεκινούν αποκεί…

"Μια μέρα στο Παρίσι" του George Alex

Μια μέρα στην Πόλη του Φωτός.
Μια νύχτα σε αναζήτηση του χαμένου χρόνου.
Το Παρίσι του Μεσοπολέμου σφύζει από καλλιτέχνες, συγγραφείς και μουσικούς, είναι ένα αστραφτερό χωνευτήρι ιδιοφυΐας. Ανάμεσα στους λαμπερούς και διάσημους κατοίκους της πόλης, τέσσερις συνηθισμένοι άνθρωποι ψάχνουν, ο καθένας ξεχωριστά, κάτι που έχουν χάσει.
Ο Σούρεν Μπαλακιάν είναι ένας Αρμένης πρόσφυγας που ζει παίζοντας κουκλοθέατρο. Οι αγαπημένες του μαριονέτες δεν μπορούν να τον προστατεύσουν από τους δαίμονες που τον κυνηγάνε στις σκοτεινές σκιές της νύχτας. Στο τέλος, έρχονται πάντα και τον βρίσκουν στα όνειρά του. Ο Γκιγιόμ Μπλαν τις τελευταίες μέρες έχει σταματήσει να ζωγραφίζει, γιατί ξυπνά με την καρδιά του να βροντοχτυπάει στο στήθος και την ανάσα του να βγαίνει κοφτή και άγρια. Χρωστάει χίλια διακόσια φράγκα και έχει στην τσέπη του έξι!
Ο Ζαν Πολ Μαγιάρντ αγαπά την Αμερική και παίρνει συνεντεύξεις από Αμερικάνους που ζουν στο Παρίσι. Θέλει να ζήσει εκεί, αλλά δεν το αποφασίζει γιατί ψάχνει την κόρη του. Κοιτάζει μονίμως γύρω του, κι ας έχουν περάσει δέκα χρόνια. Η Καμίλ Κλερμόν ήταν η οικονόμος του Μαρσέλ Προυστ. Της είχε ζητήσει να κάψει τα σημειωματάριά του, αλλά εκείνη κράτησε ένα… και τώρα αυτό έχει εξαφανιστεί.
Όταν τα μονοπάτια των τεσσάρων πρωταγωνιστών συναντιούνται το μοιραίο βράδυ στο καμπαρέ Λε Σαν Μπλαν της Μονμάρτρης, αποκαλύπτονται τα αόρατα νήματα που τους ενώνουν.

"Νέκο, το καφέ των γάτων" της Anna Sólyom

Οι γάτες έχουν έξι ζωές στις αραβικές χώρες και την Τουρκία, επτά στην ισπανόφωνη Αμερική και την Πορτογαλία, εννιά εκεί όπου ομιλείται η γλώσσα του Σαίξπηρ. Γιατί χρειάζεται άραγε τόσες ζωές ένας γάτος;
Αναμφίβολα μέχρι να μπει στο Neko Café, η Ναγόρε δεν έχει ιδέα για τις γάτες, νιώθει όμως πως δεν έχει ζωή. Ούτε μία. Από τότε που χώρισε και απολύθηκε από την τελευταία της δουλειά, οι συμφορές διαδέχονται η μια την άλλη στη ζωή της.
Λίγο πριν χάσει το διαμέρισμά της λόγω αδυναμίας πληρωμής του ενοικίου, μια φίλη από τα παλιά τής προτείνει μια ασυνήθιστη δουλειά: σερβιτόρα στο Neko Café. Ανάμεσα στους θαμώνες της καφετέριας αυτής, επτά γάτοι ευελπιστούν να βρουν τον νέο τους ιδιοκτήτη. Καθώς ο καιρός περνά και η Ναγόρε αρχίζει να ξεπερνά την αιλουροφοβία της, καθένα από αυτά τα ιδιαίτερα πλάσματα θα της διδάξει κάτι σημαντικό για την τέχνη της ζωής: η γαλήνη, η συγκέντρωση, η ευελιξία και η αυθεντικότητα είναι κάποιες από τις αξίες που θα εφαρμόσει στην καθημερινότητά της, για να δώσει στη ζωή της άλλη τροπή.
Ένα πρωτότυπο και ξεκαρδιστικό ΒΙΒΛΙΟ για την τέχνη της ευτυχισμένης ζωής.

"Μυστικοί αρραβώνες" του Γρηγορίου Ξενόπουλου

Και να με συλλογίζεστε όταν είστε μόνος. Η σκέψη που θα μου στέλνετε με τον αιθέρα θα με βρίσκει στη μοναξιά μου, όπου κι αν είμαι, και θα με κάνει ευτυχισμένη. Αχ, μη με ξεχνάτε στιγμή, στιγμή… Κι εγώ δεν είναι στιγμή που να μη σας έχω στον νου μου. Είστε για μένα ο αέρας που αναπνέω και ζω…
Ανώτερη, ιδανική, εξευγενισμένη είναι η αγάπη της δεκαοκτάχρονης και εντυπωσιακά όμορφης Θάλειας προς τον Ανάστη, τον αναγνωρισμένο ζωγράφο των Αθηνών, τον μποέμ τύπο με το προσεγμένο ντύσιμο, που τραβά τα βλέμματα στα σαλόνια των λογίων και των καλλιτεχνών. Όταν εκείνος θα αρχίσει να ανταποκρίνεται στο ερωτικό κάλεσμα του κοριτσιού, θα βρεθεί αντιμέτωπος με το μεγαλύτερο δίλημμα στη ζωή του. Τα γράμματα που θα ανταλλάξουν οι δύο νέοι θα σφραγίσουν τον μεγάλο έρωτά τους, αλλά και θα συναντήσουν ένα καλά κρυμμένο μυστικό…
Οι Μυστικοί αρραβώνες έχουν την ωραιότερη ερωτική επιστολογραφία, γιατί είναι πραγματική. Όπως έγραψε ο Ξενόπουλος στην Αυτοβιογραφία του το 1939, δέκα χρόνια μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, ο κεντρικός ήρωας είναι ο ίδιος. Δεν αποκάλυψε όμως ποτέ το πραγματικό όνομα της Θάλειας, η οποία όπως έγινε γνωστό στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό της εποχής εκείνης επρόκειτο για την ποιήτρια Θεώνη Δρακοπούλου, γνωστή ως Μυρτιώτισσα.

"Αναδυομένη" του Γρηγορίου Ξενόπουλου

Θε μου! Τι είχε δει! Σε μια στιγμή μόλις. Μα βλέπει κανείς τόσα σε μια στιγμή! Η Κλαίλια… ολόγυμνη… Με τα μαλλιά της μόνο μισοπεσμένα… Ανέβαινε κείνη τη στιγμή τη σκαλίτσα, στάζοντας από τον λαιμό ως τα πόδια… Σωστή Αναδυομένη!
Ένα ερωτικό και θανάσιμο παιχνίδι ξετυλίγεται στην αξιοθέατη βίλα του κόντε Λάντου ανάμεσα στη γοητευτική κοντεσίνα Κλαίλια και τα δύο αδέλφια, τον Παύλο και τον Ντένη. Και οι δυο νέοι είναι κυριευμένοι από τη νέα εκείνη γυναίκα, που τους έχει θαμπώσει σαν ένα κορύφωμα της φυσικής ομορφιάς ολόγυρά τους. Μα η αγάπη του ενός αρχίζει από το σώμα για να φτάσει στην ψυχή, ενώ η αγάπη του άλλου αρχίζει από την ψυχή για να φτάσει στο σώμα. Ποια θα αποδειχτεί η δυνατότερη; Και προπάντων ποια θα συγκινήσει την Κλαίλια;
Καμιά από τις δύο οικογένειες δεν μπορούσε να συλλογιστεί ότι μια τραγωδία αγάπης και ζήλιας θα άλλαζε για πάντα τη ζωή τους εκείνο το ανέμελο καλοκαίρι στην εξοχή. Ο εκδρομικός περίπατος στο βουνό και οι εύθυμες συζητήσεις σταμάτησαν απότομα, σε μια στιγμή, όταν μια ηρωική και απεγνωσμένη πράξη κατέληξε σε δραματική θύελλα…

"Αμαλία" του Σπύρου Πετρουλάκη

ΣHΜΕΡΑ: Ένας serial killer εκτελεί τελετουργικά τα θύματά του, όλα ανήλικα κορίτσια, αφήνοντας ως υπογραφή μια κάρτα ταρό που απεικονίζει τον Πεντάκτινο Ιππότη. Ο αστυνόμος Αριστείδης Καππαρός, αντιμέτωπος με τη δυσκολότερη υπόθεση της καριέρας του, κυνηγά τον δολοφόνο ισορροπώντας στα όρια του χρόνου. Καθώς η κλεψύδρα αδειάζει, ζωές κρέμονται από μια λεπτή κλωστή…
35 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ, ΟΡΕΙΝΗ ΚΟΡΙΝΘΙΑ: Μετά τη μυστηριώδη εξαφάνιση της γιαγιάς της, η Αμαλία έρχεται αντιμέτωπη με μια ιδιότυπη κληρονομιά. Ωστόσο, ούτε η ίδια γνωρίζει αν πρόκειται για ευχή ή κατάρα. Το δάσος, που ως τότε ήταν το καταφύγιό της, πλέον δεν μπορεί να την κρύψει. Τώρα τρέχει. Για να σωθεί…
«Ιδιαίτεροι» άνθρωποι εξουσιάζουν τους αδύναμους.
Μπορούν να ορίσουν το Καλό και το Κακό;
Ο συγγραφέας παρασύρει τους αναγνώστες σε ένα μυστηριακό μονοπάτι σωστών επιλογών και πλάνης. Άραγε ένα αχνό φως, σαν την καύτρα του τσιγάρου, είναι ικανό να φωτίσει αρκετά το σκοτάδι;

"Η υπέροχη Όστεν 4: Λογική και Ευαισθησία" της Joanna Nadin

Όταν ο πατέρας της Έλινορ και της Μάριαν Ντάσγουντ φεύγει από τη ζωή, εκείνες αναγκάζονται ν’ αφήσουν το πολυτελές σπίτι τους και να εγκατασταθούν σε μια μικρή αγροικία. Η Έλινορ πρέπει να αποχωριστεί εκείνον που αγαπάει, ενώ η Μάριαν ερωτεύεται έναν γοητευτικό –αλλά εντελώς ακατάλληλο– νέο. Οι δύο αδελφές θα χρειαστούν η μία τη στήριξη της άλλης για να αναζητήσουν την ευτυχία. Θα καταφέρουν όμως ποτέ να βρουν την ισορροπία ανάμεσα στη λογική και στην ευαισθησία;

"Ο Μούργος είναι ερωτευμένος (3)" του Colas Gutman

Ο Μούργος και οι ψύλλοι του έχουν ερωτευτεί τη Χαλαρούλα, μια ψωριά­ρικη και –ευτυχώς για εκείνον– αλλήθωρη σκυλίτσα. Προσπαθεί να την κατακτήσει με οδηγό το βιβλίο του Γιατρού του Έρωτα, όμως σύντομα καταλαβαίνει ότι τα πράγματα δεν είναι εύκολα. Τι να κάνει; Να την αποκαλέσει «λουκανικάρα» ή μήπως να την απαγάγει μέσα σε μια σκουπιδοσακούλα;

"Σέρλοκ Χολμς: Το βαμπίρ του Σάσεξ" του Arthur Conan Doyle

«Κύριε – Ο πελάτης μας, ο κύριος Ρόμπερτ Φέργκιουσον, μας ανέθεσε μια έρευνα σχετικά με τα ΒΑΜΠΙΡ. Καθώς το δικό μας γραφείο ειδικεύεται αποκλειστικά στην αξιολόγηση μηχανημάτων, δυστυχώς δεν μπορούμε να δώσουμε συμβουλές για το συγκεκριμένο ζήτημα. Ίσως εσείς μπορείτε να ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ».
Ο Χολμς και ο Γουάτσον αναλαμβάνουν την πιο παράξενη υπόθεσή τους έως τώρα. Ένας απελπισμένος σύζυγος απευθύνεται σε αυτούς, μέσω των δικηγόρων του, ώστε να μπορέσει να κατανοήσει γιατί η γυναίκα του έχει γίνει τόσο επιθετική απέναντι στα παιδιά τους. Έχει φτάσει μάλιστα στο σημείο να δαγκώσει τον λαιμό του μωρού τους! Δεν υπάρχουν όμως τέτοια πράγματα, όπως βαμπίρ… Ή μήπως υπάρχουν;

"Οχ, πρασίνισα!" της Χριστίνας Αποστολίδη

Tώρα τελευταία ο κολλητός της Λεώνης,
ο Δημήτρης, παίζει και με τη Σοφία.
Η Λεώνη θυμώνει, αλλά ΔΕ ζηλεύει. Σιγά μη ζηλεύει τη Σοφία!
Ένα πρωί, όμως, ξυπνάει και βλέπει ότι το δέρμα της
έχει γεμίσει με πράσινους λεκέδες!
Σαν καμηλοπάρδαλη έχει γίνει, αν φυσικά οι καμηλοπαρδάλεις
είχαν πράσινες κηλίδες αντί για καφετιές.
Μήπως, τελικά, αυτό που νιώθει είναι… ζήλια;

"Ο Περικλής και ο Χρυσός Αιώνας" των Γιάννη Διακομανώλη & Βασίλη Κουτσιάρη

Έφτασε η στιγμή που ο Περικλής θα ξανάχτιζε την Ακρόπολη, η οποία είχε καταστραφεί από τους Πέρσες. Χιλιάδες άνθρωποι δούλεψαν για το έργο αυτό. Ο γλύπτης Φειδίας, προσωπικός φίλος του Περικλή, επέβλεπε τις εργασίες. Στο ψηλότερο σημείο του λόφου χτίστηκε ο περίφημος Παρθενώνας, στο εσωτερικό του οποίου βρισκόταν το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς. Όλοι πλέον μιλούσαν για την πόλη του πνεύματος και της τέχνης, την Αθήνα. Χρυσό Αιώνα ονόμασαν την περίοδο αυτή – και όχι άδικα.
 
"Η αρπαγή της Ωραίας Ελένης" της Ιωάννας Μπαμπέτα

Ο Πάρις ερωτεύτηκε την ωραία Ελένη με την πρώτη ματιά.
Αλλά κι εκείνη ένιωσε την καρδιά της τρελά να χτυπά.
Και όταν έκλεψε την Ελένη κι έφυγαν μακριά, ξεκίνησε ένας πόλεμος καταστροφικός που κράτησε χρόνια πολλά.
Ας τους γνωρίσουμε!
 
"Ερωτόκριτος" του Βιτσέντζου Κορνάρου

Ο Ερωτόκριτος είναι ένα κλασικό έργο που τυπώθηκε για πρώτη φορά το 1713 στη Βενετία. Δημιουργός του είναι ο Βιτσέντζος Κορνάρος από τη Σητεία της ανατολικής Κρήτης. Υπολογίζεται πως το έγραψε ανάμεσα στον 15ο και τον 18ο αιώνα, με επικρατέστερα τα τελευταία χρόνια της Ενετοκρατίας στην Κρήτη.
Ο Ερωτόκριτος, γιος του πιο πιστού συμβούλου του βασιλιά, ερωτεύεται τη βασιλοπούλα Αρετούσα. Τέτοιος γάμος, όμως, δεν μπορεί να γίνει, καθώς εκείνη θα πρέπει να πάρει για άντρα της τον γιο ενός άλλου βασιλιά και όχι εκείνον ενός υπηρέτη. Μα οι δύο νέοι είναι αποφασισμένοι και, όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσες περιπέτειες κι αν ζήσουν, δεν ξεχνούν ο ένας τον άλλον. Ώσπου στο τέλος γίνεται ό,τι σε όλα τα παραμύθια: ζουν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα. 
 
"Μυστική Αποστολή: Το χαμένο ημερολόγιο του παππού" της Μαρίας Δασκαλάκη

Η Αρχαία Ελεύθερνα είναι ένα μέρος παράξενο και μαγευτικό. Το ένστικτο της Αριάνθης και του Δημήτρη δε λαθεύει… Νιώθουν πως στο χωριό τους κρύβονται μυστικά που πρέπει να ανακαλύψουν. Το ίδιο πιστεύει και η θεία Δανάη, η οποία σπουδάζει αρχαιο­λογία, αλλά και ο καθηγητής Πατμανίδης. Ο παππούς Χριστόφορος γνωρίζει πολλά μυστικά, θαμμένα πια στον χρόνο, και όλοι μαζί καλούνται να αποκαλύψουν όσα ποτέ δε θα έφερνε στο φως μια αρχαιολογική σκαπάνη…
Τι κρύβουν τα σημειώματα του προπάππου τους; Ποια στ’ αλήθεια ήταν η Κόρη της Ελεύθερνας; Πόσα θάφτηκαν κάτω από τη γη καταμεσής της γερμανικής κατοχής;
Μεγάλοι και παιδιά, τριγυρίζοντας στους πρόποδες του Ψηλορείτη, ξεδιπλώνουν μια Ιστορία που δε γράφτηκε ποτέ σε κανένα βιβλίο.

"Ο Τίμος αγαπάει τον πλανήτη" του Emaniel Masono

Ο Τίμος επισκέπτεται με την τάξη του το πάρκο του Ιδρύματος «Πλανήτης Γη» και ανακαλύπτει μαζί με τους φίλους του τη μαγεία της φύσης!