Συνοπτική περίληψη του βιβλίου:

«ΣΟΥ ΑΡΕΣΕΙ Η ΒΡΟΧΗ;»
«ΤΙ ΓΝΩΜΗ ΕΧΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΡΜΕΛΑΔΑ ΒΕΡΙΚΟΚΟ;»
«ΤΡΑΓΟΥΔΑΣ ΚΡΥΦΑ ΣΤΟ ΜΠΑΝΙΟ;»
Τρεις ερωτήσεις, μία πτήση στο παρελθόν και ένα δαχτυλίδι με ένα σκοτεινό μυστικό που χτίζεται μέσα στο Τείχος του Βερολίνου.
Ο Μάρκους Κέλερ, επιθεωρητής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών στο Βερολίνο, αναλαμβάνει μαζί με την καινούργια συνάδελφό του, Βανέσα Σουλτς, την εξιχνίαση μιας σειράς άγριων δολοφονιών. Όλες συνδέονται με το ζοφερό παρελθόν του Ανατολικού Βερολίνου και του Τείχους που χώρισε την πόλη και τους ανθρώπους της στα δύο. Τα θύματα θυμίζουν σπασμένες κούκλες, καθώς ο δράστης τα συνθλίβει με σφυρί, αφήνοντας όμως ανέγγιχτα τα πρόσωπά τους. Με τον ίδιο τρόπο έχουν δολοφονηθεί λίγους μήνες πριν η σύζυγος και η κόρη του Κέλερ, ενώ για το έγκλημα έχει συλληφθεί ο πεθερός του, πρώην επικεφαλής του Τμήματος Ανθρωποκτονιών.
Ένα παιχνίδι με τον χρόνο ξεκινά, όπου κανείς και τίποτα δεν είναι αυτά που φαίνονται. Διπλοί πράκτορες της Στάζι, παράνομοι έρωτες, αμαρτίες γονέων που παιδεύουν τα τέκνα, θάνατος, προδοσία και οδύνη δημιουργούν ένα ασφυκτικό σκηνικό στο παρελθόν που στοιχειώνει πλέον το παρόν. Οι ένοχοι πρέπει να πληρώσουν. Και οι τρεις ερωτήσεις είναι μονάχα η αρχή. Ή το τέλος!

Προσωπική άποψη:
«Σου αρέσει η βροχή;», «Τι γνώμη έχεις για τη μαρμελάδα βερίκοκο;», «Τραγουδάς κρυφά στο μπάνιο;». Τρεις ερωτήσεις πολύ διαφορετικές κι εντελώς ασύνδετες μεταξύ τους αποτελούν τον άξονα τον νέου βιβλίου της Κλαίρης Θεοδώρου, που τα τελευταία χρόνια, με κάθε νέο της βιβλίο, αποδεικνύει πως είναι μια απ' τις καλύτερες πένες της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας, με φόντο το τρομακτικό, θα τολμούσα να πω, Βερολίνο μιας άλλης εποχής, που μπορεί σήμερα να φαντάζει μακρινή αλλά που στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο κοντινή απ' όσο θέλουμε να πιστεύουμε -κι αυτό το γεγονός, από μόνο του, είναι το πιο τρομακτικό όλων. Ένα βιβλίο που έχει τις ρίζες του βαθιά μέσα στον χρόνο, θέτοντας ερωτήματα που μπορεί να είναι η αρχή της ιστορίας μας, ή και το τέλος της πραγματικής ιστορίας πίσω απ' όλα αυτά;

13 Αυγούστου του 1961. Μια ημερομηνία που έμελλε να μείνει στην Ιστορία, με διόλου θετικό πρόσημο γι' αυτήν. Είναι η ημερομηνία όπου ξεκίνησε η κατασκευή του Τείχους του Βερολίνου, που δεν χώρισε απλά τη δυτική και την ανατολική πλευρά της πόλης, μα κυρίως χώρισε ανθρώπους και στρέβλωσε την εικόνα του δικαίου, της ηθικής, των ορίων που οι άνθρωποι δεν πρέπει να ξεπερνούν, επιδεικνύοντας τον πρέποντα σεβασμό, κυρίως απέναντι στην ίδια τη ζωή, αλλά που, δυστυχώς, πάμπολλες φορές τείνουν να ξεχνούν ή να παραβλέπουν, αν όλο αυτό μπορεί να λειτουργήσει προς όφελός τους. Ωστόσο, καμία κακή πράξη, εντός ή εκτός εισαγωγικών, δεν μένει ατιμώρητη, όσα χρόνια κι αν περάσουν, γιατί ακόμα κι αν η ζωή ξεχάσει τα λάθη σου, οι άνθρωποι δεν θα κάνουν το ίδιο, όχι όταν έχεις σπείρει σκοτάδι, καταστροφή, θάνατο.

Η αφήγηση είναι πολύπλευρη και πολυδιάστατη, ακολουθώντας κάθε έναν απ' τους πρωταγωνιστές της χωριστά, με τέτοιον τρόπο ώστε να εμβαθύνει στο παρελθόν τους και στις προσωπικές τους ιστορίες, έτσι που όταν οι διαδρομές τους φτάσουν στο σημείο εκείνο όπου θ' ανταμώσουν, όλα τα κομμάτια της μέχρι πρότινος σπασμένης εικόνας να μπουν στη θέση τους, όχι με τρόπο βεβιασμένο ή βίαιο, αλλά ακολουθώντας μια ουσιαστική προσέγγιση αυτών και μια οργανική τοποθέτησή τους εκεί που πρέπει, ακριβώς τη στιγμή που πρέπει. Γιατί σε κάθε μία ιστορία απ' αυτές βρίσκεται καρφωμένο ένα αγκάθι που έχει τραυματίσει ανεπανόρθωτα παιδικές ψυχές, που κλήθηκαν να κουβαλήσουν μέσα τους για χρόνια ένα βάρος που ποτέ δεν ζήτησαν αλλά που το επωμίστηκαν έτσι κι αλλιώς. Κι αν έφτασαν σε κάποιο σημείο της ζωής τους όπου μπορούσαν να ονειρευτούν ένα καλύτερο μέλλον και να εναποθέσουν τις ελπίδες τους γι' αυτό, ο πόνος και οι μνήμες παραμένουν πάντοτε στις σκιές και είναι ικανές να σε κατασπαράξουν.

Η συγγραφέας αποτυπώνει στο χαρτί με μεγάλη παραστατικότητα και αληθοφάνεια, δίνοντας έμφαση ακόμα και στις πιο μικρές λεπτομέρειες, όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το πορτρέτο της εποχής όπου ξεκίνησε να υφαίνεται το κουβάρι της ιστορίας της, με όσες εξελίξεις συμβαίνουν το μεσοδιάστημα, και μέχρι την ολοκλήρωσή του. Αρκετές φορές η αληθοφάνεια αυτή στηρίζεται σε ιδιαίτερα ωμό ρεαλισμό και σκληρές, βίαιες απεικονίσεις οι οποίες, όμως, είναι βγαλμένες μέσα από τις ματωμένες σελίδες της Ιστορίας και καλό θα ήταν όχι μόνο να μην ξεχνιούνται, αλλά να τις θυμόμαστε σε κάθε ευκαιρία που μας δίνεται, ή να τις ανακαλύπτουν όσοι δεν τις γνωρίζουν. Και μέσα σε όλα αυτά, αναδύεται ένα αστυνομικό θρίλερ πολύ πιο βαθύ απ' όσο αρχικά υποθέτει κανείς, με τις τρεις ιστορίες που συνδέονται με τις τρεις ερωτήσεις του τίτλου του βιβλίου, να πορεύονται σε παράλληλη τροχιά, μεταφέροντάς μας πότε στο παρόν και πότε στο παρελθόν, επιτρέποντάς μας με τον τρόπο αυτό ν' αντλήσουμε γνώσεις και πληροφορίες που δεν λειτουργούν μόνο σε κοινωνικοπολιτικό, αλλά και σε πιο προσωπικό επίπεδο.

Το "Τρεις ερωτήσεις" είναι ένα σκοτεινό αστυνομικό μυθιστόρημα με έντονα ιστορικά χαρακτηριστικά, το οποίο σε παρασύρει από την πρώτη μέχρι και την τελευταία του σελίδα και σε βυθίζει σε έναν βίαιο κι άγριο κόσμο, όπου η αρχή μπορεί να είναι το τέλος και το τέλος η αρχή, ανάλογα με το κατά πόσο θ' αφεθεί ο καθένας στους δαίμονές του, επιτρέποντας στον εαυτό του να γίνει ένας απ' αυτούς, προκειμένου να δικαιωθεί -με όποιον τρόπο, διαστρεβλωμένο ή μη, αντιμετωπίζει ο ίδιος την έννοια της δικαιοσύνης, μέσα σ' έναν κόσμο που κατά βάση είναι άδικος. Εξαιρετική δομή και αφήγηση, με την ροή της δεύτερης να είναι συνεχώς κλιμακούμενη, γεμάτη εντάσεις, ανατροπές κι εκπλήξεις, υπάρχοντας στιγμές που αισθάνεσαι σαν να σου στερεί κάποιος το οξυγόνο σου, εκεί που το ηθικό συγκρούεται με το ανήθικο, το λογικό με το παρόλο, το δίκαιο με το άδικο, και ποιος θα κερδίσει... ίσως και κανείς, στο τέλος.
Βαθμολογία 10/10

Ταυτότητα βιβλίου:
Συγγραφέας: Θεοδώρου Κλαίρη
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Κατηγορία: Ελληνική Λογοτεχνία
Έτος Έκδοσης: 2023
Αρ. σελίδων: 424
ISBN: 978-618-01-4793-3