Συνοπτική περίληψη του έργου:
Η Laura μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο, όμως τα παιδικά της χρόνια ήταν γεμάτα στοργή κι αγάπη. Παντρεμένη πλέον, αποφασίζει να επιστρέψει μετά από 30 χρόνια στο μέρος όπου μεγάλωσε.
Με τον άντρα της Carlos και τον υιοθετημένο της γιο Simon, μετατρέπουν το παλιό ορφανοτροφείο σ’ ένα ζεστό μέρος που θα φιλοξενήσει παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Όλα πηγαίνουν όπως τα είχαν σχεδιάσει μέχρι που η συμπεριφορά του Simon αλλάζει προς περίεργη κατεύθυνση, λόγω της παρέας που κάνει με τους φανταστικούς του φίλους που κατοικούν εκεί μαζί τους.
Προσωπική άποψη:
Πριν πω την άποψή μου θέλω να κάνω μια μικρή αναφορά. Αφού οι υπεύθυνοι προώθησης ορισμένων ταινιών προκειμένου να τ’ αρπάξουνε δεν κάνουν τις απαραίτητες διευκρινήσεις με μεγάλα γράμματα, καλό θα ήταν ο κινηματογραφόφιλος θεατής να είναι πιο προσεκτικός πριν δει μια ταινία. Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά για να βάλει τον πήχη του εκεί που πρέπει και για ν’ αποφύγει την γκρίνια. Όπως το “Hostel” δεν είναι υπό τη σκηνοθεσία αλλά την παραγωγή του Tarantino, έτσι και το “El Orfanato” είναι παραγωγής κι όχι σκηνοθεσίας του Del Toro.
Έχετε δει φαντάζομαι την “Έκτη Αίσθηση”, τους “Άλλους”, το “Στοιχειωμένο Σπίτι” κλπ. Αν πάρουμε αυτό ως κύριο κριτήριό μας, ξεκινάμε να παρακολουθούμε την ταινία χωρίς να περιμένουμε κάτι το εντυπωσιακό. Εν μέρη δεν έχουμε άδικο! Η ταινία δεν μπορεί να θεωρηθεί πρωτότυπη ως προς τον κεντρικό της άξονα, έχει όμως την αυτονομία της. Δεν αντιγράφει σε τίποτα τις προαναφερόμενες ταινίες προσδίδοντας μ’ αυτό τον τρόπο ένα νέο στοιχείο έντασης κι αγωνίας.
Ο Juan Antonio Bayona από την καρέκλα του σκηνοθέτη εκπλήσσει ευχάριστα με τη σφικτή κι απότομη σκηνοθεσία του. Ωστόσο, έστω κι αν βρισκόταν στην καρέκλα του παραγωγού, πολύ εύκολα μπορεί να διακρίνει κανείς την επίδραση του Del Toro στη σκηνοθεσία του Bayona. Δεν είναι λίγα τα πλάνα ή οι γωνίες λήψεις που θα σας φανούν οικείες και κάτι θα σας θυμίσουν. Αυτό βέβαια δεν είναι κακό, το κάθε άλλο μάλιστα.
Η γενικότερη αισθητική της ταινίας είναι υπέροχη. Καταπληκτική φωτογραφία και καλλιτεχνική διεύθυνση. Κλειστά δωμάτια με σκοτεινές σκιές και ξύλινα πατώματα που καλούν τους απόκοσμους επισκέπτες. Ο θάνατος και παλιά καλά κρυμμένα μυστικά μοιάζουν να έχουν στεγαστεί άψογα σ’ ένα μέρος όπου ακόμα κι ο ίδιος ο θεός μοιάζει να μη μπορεί να το δει και να το προστατέψει. Όλο αυτό το κλειστοφοβικό κλίμα, την ένταση και την αγωνία κορυφώνει και η μουσική επένδυση, που μπορεί να μην σοκάρει με την πρωτοτυπία της, σίγουρα όμως είναι λειτουργική.
Κι αν κάτι είναι πραγματικά εντυπωσιακό, είναι πως μπορούν να γίνουν τα αθώα πρόσωπα των παιδιών πηγή φόβου κι ανατριχίλας. Ειδικά τα νεκρά παιδιά που βρίσκονται στο μετέωρο παρελθόντος και παρόντος. Ακόμα και πίσω απ’ το φαινομενικά αδιάφορο πρόσωπο του μικρού Simon, πίσω απ’ αυτά τα μάτια που αναβλύζουν αθωότητα, βρίσκεται ένα σκοτεινό μυστικό που ψάχνει διέξοδο.
Κι ακόμα κι αν ο κάθε χαρακτήρας από μόνος του φαντάζει στα μάτια μας ολοκληρωμένος κι απόλυτα ταιριαστός με το σύνολο, αυτή που δίνει ρεσιτάλ είναι η Belen Rueda. Μεστή και γεμάτη πάθος ερμηνεία, καταφέρνει να μας πείσει μέχρι το κόκαλο ως η απελπισμένη μητέρα που ψάχνει απαντήσεις κι είναι έτοιμη να θυσιάσει τα πάντα προκειμένου να προστατέψει το παιδί της.
Βέβαια, για να μην λέμε μόνο τα θετικά, κάτι που εμένα, σε προσωπικό βαθμό με ξένισε, ήταν το φινάλε. Μέχρι ενός σημείου ήταν σκληρό κι ασυνήθιστο. Όσο κι αν πιστεύω στην θεωρεία της ταινίας “μην περιμένεις να δεις για να πιστέψεις, πίστεψε και θα δεις” κι όσο κι αν με ιντριγκάρει ο κόσμος της παραψυχολογίας, θεωρώ ότι πρέπει να βρεθεί εκείνος ο σκηνοθέτης που θα ακροβατήσει μεταξύ υπαρκτού και φανταστικού, χωρίς όμως να πέσει στη λακκούβα του γλυκανάλατου.
Ατμόσφαιρα μυστηρίου και σίγουρα ένα μη προβλέψιμο σενάριο. Αυτά ίσως είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία προκειμένου με τα σημερινά δεδομένα να μπορέσουμε να χαρακτηρίσουμε μια ταινία του είδους καλή. Σωστό επιχείρημα και σίγουρα η συγκεκριμένη είναι κάτι παραπάνω από καλή, αν και κατά την προσωπική μου εκτίμηση θα μπορούσε να είχε αγγίξει το τέλειο. Παρ’ όλα ταύτα αποτελεί ένα διαμάντι του ισπανικού κινηματογράφου που αξίζει να το δείτε.
Βαθμολογία 8/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Το Ορφανοτροφείο
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Juan Antonio Bayona
Πρωταγωνιστές: Belen Rueda, Fernando Cayo, Roger Princep, Mabel Rivera, Montserrat Carulla
Παραγωγή: 2007
Διάρκεια: 110’
Επίσημο site:
http://theorphanagemovie.com/
Η Laura μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο, όμως τα παιδικά της χρόνια ήταν γεμάτα στοργή κι αγάπη. Παντρεμένη πλέον, αποφασίζει να επιστρέψει μετά από 30 χρόνια στο μέρος όπου μεγάλωσε.
Με τον άντρα της Carlos και τον υιοθετημένο της γιο Simon, μετατρέπουν το παλιό ορφανοτροφείο σ’ ένα ζεστό μέρος που θα φιλοξενήσει παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Όλα πηγαίνουν όπως τα είχαν σχεδιάσει μέχρι που η συμπεριφορά του Simon αλλάζει προς περίεργη κατεύθυνση, λόγω της παρέας που κάνει με τους φανταστικούς του φίλους που κατοικούν εκεί μαζί τους.
Προσωπική άποψη:
Πριν πω την άποψή μου θέλω να κάνω μια μικρή αναφορά. Αφού οι υπεύθυνοι προώθησης ορισμένων ταινιών προκειμένου να τ’ αρπάξουνε δεν κάνουν τις απαραίτητες διευκρινήσεις με μεγάλα γράμματα, καλό θα ήταν ο κινηματογραφόφιλος θεατής να είναι πιο προσεκτικός πριν δει μια ταινία. Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά για να βάλει τον πήχη του εκεί που πρέπει και για ν’ αποφύγει την γκρίνια. Όπως το “Hostel” δεν είναι υπό τη σκηνοθεσία αλλά την παραγωγή του Tarantino, έτσι και το “El Orfanato” είναι παραγωγής κι όχι σκηνοθεσίας του Del Toro.
Έχετε δει φαντάζομαι την “Έκτη Αίσθηση”, τους “Άλλους”, το “Στοιχειωμένο Σπίτι” κλπ. Αν πάρουμε αυτό ως κύριο κριτήριό μας, ξεκινάμε να παρακολουθούμε την ταινία χωρίς να περιμένουμε κάτι το εντυπωσιακό. Εν μέρη δεν έχουμε άδικο! Η ταινία δεν μπορεί να θεωρηθεί πρωτότυπη ως προς τον κεντρικό της άξονα, έχει όμως την αυτονομία της. Δεν αντιγράφει σε τίποτα τις προαναφερόμενες ταινίες προσδίδοντας μ’ αυτό τον τρόπο ένα νέο στοιχείο έντασης κι αγωνίας.
Ο Juan Antonio Bayona από την καρέκλα του σκηνοθέτη εκπλήσσει ευχάριστα με τη σφικτή κι απότομη σκηνοθεσία του. Ωστόσο, έστω κι αν βρισκόταν στην καρέκλα του παραγωγού, πολύ εύκολα μπορεί να διακρίνει κανείς την επίδραση του Del Toro στη σκηνοθεσία του Bayona. Δεν είναι λίγα τα πλάνα ή οι γωνίες λήψεις που θα σας φανούν οικείες και κάτι θα σας θυμίσουν. Αυτό βέβαια δεν είναι κακό, το κάθε άλλο μάλιστα.
Η γενικότερη αισθητική της ταινίας είναι υπέροχη. Καταπληκτική φωτογραφία και καλλιτεχνική διεύθυνση. Κλειστά δωμάτια με σκοτεινές σκιές και ξύλινα πατώματα που καλούν τους απόκοσμους επισκέπτες. Ο θάνατος και παλιά καλά κρυμμένα μυστικά μοιάζουν να έχουν στεγαστεί άψογα σ’ ένα μέρος όπου ακόμα κι ο ίδιος ο θεός μοιάζει να μη μπορεί να το δει και να το προστατέψει. Όλο αυτό το κλειστοφοβικό κλίμα, την ένταση και την αγωνία κορυφώνει και η μουσική επένδυση, που μπορεί να μην σοκάρει με την πρωτοτυπία της, σίγουρα όμως είναι λειτουργική.
Κι αν κάτι είναι πραγματικά εντυπωσιακό, είναι πως μπορούν να γίνουν τα αθώα πρόσωπα των παιδιών πηγή φόβου κι ανατριχίλας. Ειδικά τα νεκρά παιδιά που βρίσκονται στο μετέωρο παρελθόντος και παρόντος. Ακόμα και πίσω απ’ το φαινομενικά αδιάφορο πρόσωπο του μικρού Simon, πίσω απ’ αυτά τα μάτια που αναβλύζουν αθωότητα, βρίσκεται ένα σκοτεινό μυστικό που ψάχνει διέξοδο.
Κι ακόμα κι αν ο κάθε χαρακτήρας από μόνος του φαντάζει στα μάτια μας ολοκληρωμένος κι απόλυτα ταιριαστός με το σύνολο, αυτή που δίνει ρεσιτάλ είναι η Belen Rueda. Μεστή και γεμάτη πάθος ερμηνεία, καταφέρνει να μας πείσει μέχρι το κόκαλο ως η απελπισμένη μητέρα που ψάχνει απαντήσεις κι είναι έτοιμη να θυσιάσει τα πάντα προκειμένου να προστατέψει το παιδί της.
Βέβαια, για να μην λέμε μόνο τα θετικά, κάτι που εμένα, σε προσωπικό βαθμό με ξένισε, ήταν το φινάλε. Μέχρι ενός σημείου ήταν σκληρό κι ασυνήθιστο. Όσο κι αν πιστεύω στην θεωρεία της ταινίας “μην περιμένεις να δεις για να πιστέψεις, πίστεψε και θα δεις” κι όσο κι αν με ιντριγκάρει ο κόσμος της παραψυχολογίας, θεωρώ ότι πρέπει να βρεθεί εκείνος ο σκηνοθέτης που θα ακροβατήσει μεταξύ υπαρκτού και φανταστικού, χωρίς όμως να πέσει στη λακκούβα του γλυκανάλατου.
Ατμόσφαιρα μυστηρίου και σίγουρα ένα μη προβλέψιμο σενάριο. Αυτά ίσως είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία προκειμένου με τα σημερινά δεδομένα να μπορέσουμε να χαρακτηρίσουμε μια ταινία του είδους καλή. Σωστό επιχείρημα και σίγουρα η συγκεκριμένη είναι κάτι παραπάνω από καλή, αν και κατά την προσωπική μου εκτίμηση θα μπορούσε να είχε αγγίξει το τέλειο. Παρ’ όλα ταύτα αποτελεί ένα διαμάντι του ισπανικού κινηματογράφου που αξίζει να το δείτε.
Βαθμολογία 8/10
Ταυτότητα ταινίας:
Ελλ. τίτλος: Το Ορφανοτροφείο
Είδος: Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Juan Antonio Bayona
Πρωταγωνιστές: Belen Rueda, Fernando Cayo, Roger Princep, Mabel Rivera, Montserrat Carulla
Παραγωγή: 2007
Διάρκεια: 110’
Επίσημο site:
http://theorphanagemovie.com/
12 Σχόλια:
Μου αρεσε παρα πολυ.Γενικα εχω μια αδυναμια στα ψυχοτρομακτικα θριλερ.Αυτα ειναι που προκαλουν πραγματικο φοβο.
@ Zenia αυτά τα θρίλερ είναι που προκαλούν πηγαίο φόβο! Απλά το τρίξιμο μιας καρέκλας φτάνει για να ανατριχιάσεις!
Εξαιρετική ταινία του Ισπανικού κινηματογράφου.Ανάδειξη ενός νέου και μεγάλου σκηνοθέτη που μπορεί να προσφέρει πολλά και ήρωες με συναισθηματικό υπόβαθρο και βάθος!
Εγώ Γιώτα μου μάλλον ήρθα για να διαφωνήσουμε λιγάκι! Το 'χουμε συνηθίσει άλλωστε, ελπίζω να μην σε πειράζει...
Δεν βρήκα την ταινία τόσο δυνατή όσο λες, αλλά αντιθέτως εσχάτως υπερτιμημένη.
Και αυτό γιατί ο Bayona σε καμία στιγμή δεν δημιουργεί φόβο, αλλά τον επιβάλλει. Η "λειτουργική" σκηνοθεσία του για μένα δεν σου αφήνει περιθώριο επιλογής(αυτό από μόνο του δεν είναι κακό), αλλά σε συνδυασμό με την ρηχή πλοκή, πάντα κατά προδωπική άποψη, κάνει ένα μέτριο αποτέλεσμα. Και ενώ μέχρι λιγότερο τα μισά κρατιόμουν μια χαρά και περίμενα κάτι επιοικώς καλό, το δεύτερο μέρος με ξένισε. Το βρήκα σαν μια μανιέρα, μια παιδιάστικη και παθιασμένη Σεναριακή προσπάθεια που πασχίζει μια ορθολογική απόδειξη του μεταφυσικού οδηγώντας σε ολοκληρωτικά καταστροφικές συγκρούσεις.
Η ταινία και για μένα δεν είναι κακή. Την σώζει η καλή ως και επιδεικτική τεχνικά σκηνοθεσία. Αλλά μέχρι εκεί.
Για να μην λες πάντως πως είμαι αντιδραστικός, θα έρθω να συμφωνήσω απόλυτα με την πρώτη σου παράγραφο για τα τερτίπια αρπαγής διανομέων και παραγωγών.
Την θερμή μου καληνύχτα!
@ Aααα... Kioy θ' αρχίσω να νομίζω ότι κάνεις επίτηδες όπως νομίζει ο Πάνος για 'μένα!!!! :p
;)
Εμένα με χάλασε πολύ το τελευταίο 10λεπτο! Έπρεπε να τελειώσει σκληρά όπως ξεκίνησε!
@ George συμφωνώ εν μέρη, απλά όχι με τόσο μεγάλο ενθουσιασμό!
Δεν το έχω δει, αλλά θα το δω οπωσδήποτε. Δεν είμαι φαν των ταινιών τρόμου. Ή, για να είμαι πιο ακριβής, δεν είμαι φαν των ταινιών που προσπαθούν να προκαλέσουν τον τρόμο 1. με κιλά αίματος (σιχασιά) 2. με φτηνά "μπου" στον θεατή. Για μένα ιδανικές ταινίες τρόμου ήταν "Η σιωπή των Αμνών", η "Έκτη αίσθηση", το "Ψυχώ" (του Χίτσκοκ).
Ομολογώ ότι όσα έγραψε ο Kioy με προβλημάτισαν, αλλά θα το δω οπωσήδποτε. Και τότε ίσως τα ξαναπούμε...
@ Φώτη καλημέρα!
Έστω και καθυστερημένα σου απαντάω! :p
Αφού σου αρέσουν ταινίες όπως αυτές που ανέφερες, τότε πιστεύω πως και το "Ορφανοτροφείο" θα σε ικανοποιήσει.
Μπορεί να μην είναι αριστούργημα, είναι όμως ατμοσφαιρικό και σε βασικά σημεία διατηρεί κάποια πρωτοτυπία σπάνια για το είδος του.
Πολύ καλό δείγμα από τον Ισπανικό κινηματογράφο. Περιμένω να το δεις και να τα ξαναπούμε!
Αυτή η ταινία τράβηξε το ενδιαφέρον μου προς τις ισπανικές ταινίες τρόμου και τελικά δεν είχα άδικο, μια και απ' όσες ταινίες έχω δει, θεωρώ τους Ισπανούς μέγιστους στο είδος. Ίσως είναι υπερβολικό, αλλά θεωρώ το Ορφανοτροφείο ίσως την καλύτερη ταινία τρόμου της περασμένης δεκαετίας (δέχομαι, φυσικά, ευχαρίστως προτάσεις για άλλες ταινίες του είδους)...
Φόβος που προκαλείται υποδειγματικά, καθηλωτική, ανατριχιαστική ατμόσφαιρα, πανέξυπνο σενάριο και πολλά άλλα χαρακτηρίζουν μια ταινία άξιο απόγονο των Άλλων και της Έκτης Αίσθησης... Αν και ομολογώ ότι κι εμένα με ψιλοχάλασε το φινάλε, θα έπρεπε όντως να ήταν πιο σκληρό, όμως ήταν αιφνιδιαστικό και για μένα αρκούντως ικανοποιητικό...
Γενικότερα το φιλμ το βρήκα αυθεντικά τρομακτικό και συνολικά εκπληκτικό...
4/5
@ Ψηλόκαρδε γενικά αγαπάω το ισπανικό σινεμά αλλά αυτή η ταινία έχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου!
ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΓΙΩΤΑ!
ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΟΤΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΟ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΔΕΝ ΚΕΡΔΙΖΕΙ ΟΣΚΑΡ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑΣ ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑ.ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΜΕ ΤΡΟΜΑΞΕ ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΜΕ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ....
ΕΝΝΟΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΛΙΓΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΥΝ ΝΑ ΚΛΕΙΣΩ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΓΙΑ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΩ..ΜΠΡΡΡ
ΩΣΤΟΣΟ ΕΧΩ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΩ ΟΤΙ ΤΟ Η ΕΞΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΦΙΝΑΛΕ ΜΕ ΕΙΧΕ ΜΠΕΡΔΕΨΕΙ..ΕΧΩ ΑΔΙΚΟ?ΜΗΠΩΣ ΔΕΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΚΑΛΑ??
@ Γεια σου κι εσένα! :)
Προσωπικά θεωρώ την συγκεκριμένη ταινία αδικημένο διαμαντάκι!
Δημοσίευση σχολίου